Project omschrijving

Bedrag: € 1.500,-

Jaar: 2020-2021

School no. 1: Op het schoolplein is het stil. De gangen zijn leeg, op een enkele student na. Ze houden hun mond, soms uit angst en soms uit verveling. Hoewel de school op papier veel studenten heeft, bezoekt minder dan de helft van hen daadwerkelijk de lessen. Veel kinderen volgen liever hun ouders naar het bos om sago te zoeken. Slechts drie leraren, inclusief het schoolhoofd, zijn aanwezig.

School no. 2: In de gangen klinkt gelach en rumoer. Ook hier zijn sommige klaslokalen, met boekenplanken en lesposters aan de wand, leeg. Niet bij gebrek aan leerlingen, maar omdat klassen met hun docenten rond de school actief zijn. Daar leren zij tellen in de natuur (bomen, stenen) en schrijven in het zand, terwijl nieuwsgierige ouders toekijken. Het enthousiasme is groot. Ook hier ontbreekt een aantal leraren, niet uit desinteresse maar omdat zij een onderwijscursus volgen.

Helaas is de situatie van school no. 1 vaker regel dan uitzondering in Papua. Daarom stelde het Albert Fiharsono Insitute in Merauke afgelopen jaar een boek samen vol anekdotes, verhalen en adviezen van leraren afkomstig uit heel Papua, vanuit hun eigen ervaringen. Deze verzameling van essays brengt frisse en uitvoerbare ideeën naar voren om het plezier in leren voor de leerlingen terug te brengen. Enthousiaste en vindingrijke onderwijzers zijn de sleutel tot beter onderwijs. Daarom is het boek, met financiële steun van Hapin en stichting Papua Jeugd Naar School, zowel in print als digitaal kosteloos verspreid onder verschillende scholen in heel Papua. Alle professionals in het onderwijs kunnen ermee aan de slag!

Essaybundel onderwijs | Hapin