Hapin geeft steun aan de vrijwilligersorganisatie Gerakan Papua Mengajar (Beweging voor goed onderwijs in Papua). Dit team van onderwijzers vangt straatkinderen op en geeft hen les op een manier die aansluit bij hun eigen leefwereld.

De moeders zijn van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat  aan het werk, de vaders zijn langere tijd van huis door hun werk in de bossen. Maar zonder onderwijs geen toekomst. Deze docenten hebben een aanstekelijke en enthousiasmerende manier van lesgeven en zijn kindgericht. Elke leerling heeft een persoonlijke mentor. GPM werkt met een onderwijsvisie die in het westen ook populair is: cultureel contextueel leren. Dat wil zeggen dat de leerlingen leren met behulp van hun omgeving, de natuur, de mensen en materialen om hen heen, kortom, vanuit het leven zelf. Deze vorm van leren vinden de kinderen heel plezierig en sluit aan bij hun leefwereld.  Het Indonesisch onderwijssysteem is nauwelijks ingericht om de leerling op te leiden voor het leven buiten de school. Sterker nog, het vervreemdt de Papoea- kinderen van hun cultuur en identiteit. Zelfstandig en kritisch denken wordt niet gestimuleerd. De docenten van GPM willen af van dat wereldvreemde onderwijs en de leerlingen helpen zichzelf te ontwikkelen als zelfbewuste, mondige burgers.

Een van de plekken waar dit moderne onderwijs wordt geboden is Buper, een kampong dichtbij Jayapura. De kinderen krijgen nu nog les in de buitenlucht, met alle nadelen van dien. Het wordt vroeg donker en het regent vaak. Er was al een plan om een tweetal houten lokalen te bouwen op het terrein van een kerk. Maar de coronacrisis gooide roet in het eten. Het gebied werd in februari door de autoriteiten tot verboden terrein verklaard. Dat is recent weer opgeheven. De bouw van de lokalen, dat door de vrijwilligers zelf wordt gedaan, kan nu echt beginnen.  De protestantse gemeente De Ontmoeting in Nunspeet heeft dit project geadopteerd.

Lees ook:

https://hapin.nl/projecten-items/opvang-en-les/