Vanaf eind december 2018 zijn meer dan twintigduizend Papoea’s hun woongebieden in het Nduga gebied in Papua ontvlucht. Aanleiding was het optreden van het Indonesische leger dat een nietsontziende vergeldingsactie uitvoerde in het gebied, als antwoord op de moord op negentien werkers aan een verbindingsweg door rebellen van het z.g. West Papua Bevrijdingsleger. Kampongs werden in brand gestoken. Het leger postte zich in klinieken, kerken en scholen. De bevolking vluchtten in doodsangst het oerwoud in. Velen van hen zijn daar nog steeds. Zeker dertien mensen zijn gestorven van kou, uitputting of honger. Tweeduizend mannen, vrouwen en kinderen besloten naar Wamena, de hoofdstad van het district, te trekken op zoek naar veiligheid en voedsel.